Академічна конференція «Український кооперативний рух»
13 червня 2008 року
ДУХОВНЕ І ФІЗИЧНЕ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНСЬКОЇ СПІЛЬНОТИ
Nike air jordan Sneakers | Des nike air max camo leopard buy gold card "UV" en approche - GovЗагалом життя і розвиток нашого суспільства, як і будь-якої іншої спільноти, визначається процесом пошуку розширення можливостей вибору. Ці можливості можуть мати надзвичайно широкий діапазон і тенденцію до постійних змін. Проте, на всіх стадіях існування визначальними для розвитку суспільства є три основних параметри:
- можливість людей прожити довге життя, підтримуючи при цьому добрий стан здоров’я;
- можливість здобути необхідний рівень освіти;
- можливість доступу до засобів існування, що забезпечують гідний життєвий рівень.
Загальновизнано, що рівень розвитку будь-якої країни, а отже, і добробут усього народу суттєво залежить від інтелектуального, культурного й духовного потенціалу суспільства, що ґрунтується на достатньому рівні здоров’я громадян. Свого часу Альберт Ейнштейн говорив, що майбутній розвиток людства залежить не тільки від рівня технічних досягнень, а й значною мірою від моральної стійкості (духовності) людини, яка формується у здоровому тілі.
На жаль, процеси погіршення стану здоров’я народу тривають. При загальному зменшенні населення України майже на 10% кількість відвідувань пацієнтами амбулаторно-поліклінічних закладів у порівнянні з 1985 роком зросла майже на 30%.
Знижується імунітет людей. Тільки на інфекційні недуги щороку хворіють 10-12 мільйонів осіб, тобто практично кожен четвертий мешканець України. Темпи зростання смертності від них в 1,2 рази перевищують відповідні показники загальної смертності. Це свідчить про різке падіння індексу здоров’я населення, що має стійку тенденцію до подальшого зниження.
Кричущими стали статистичні дані дитячої захворюваності. Хвора нація вже не в змозі народжувати наступні здорові покоління. Фахівці стверджують, що здоров’я майбутньої людини формується ще до її народження. За статистичними даними, хвороби системи кровообігу серед вагітних жінок за останні 10 років стали реєструватися частіше в 2 рази, хвороби нирок - у 5 разів, анемії - майже в 9 разів. Це негативно позначається на стані здоров’я майбутніх дітей. Крім того, кожна п’ята жінка дітородного віку взагалі не може мати дітей.
Нині в Україні більше 40% дітей народжуються з тими чи іншими відхиленнями у стані здоров’я. Потрапляючи у несприятливе екологічне середовище, не отримуючи повноцінного харчування та медичного обслуговування, не маючи можливості для активних занять спортом, діти втрачають і без того слабке здоров’я. До школи практично здоровими йдуть лише 10-15% дітей.
Останнім часом у медицині все частіше вживається понятті „децелерація” - зниження темпів росту й розвитку молодого покоління. Кількість здорових дітей за період навчання лише з 1 по 8 клас зменшується в чотири рази. Тобто після школи здоровими залишаються не більше 5% випускників. Не краща ситуація і в студентів - майбутньої еліти нації. За час їхнього навчання кількість хворих студентів зростає більш ніж у 3 рази.
Аналізуючи ж стан системи освіти в Україні, приходимо до висновку, що деструктивні процеси розвитку українського суспільства проявили себе і в цій - базовій для майбутнього розвитку всього світу галузі. Перебуваючи, за даними ЮНЕС-КО, на початку 90-х років за рівнем освіти в першій десятці країн світу, нині Україна за цими параметрами опинилася аж у п’ятому десятку країн. Основною причиною такого падіння є відсутність необхідної уваги з боку держави до цієї найважливішої і найбільш пріоритетної сфери діяльності суспільства.
Наші освітні проблеми починаються практично з дитсадків. Здавалося б, це твердження не потребує доказу, проте за час існування нашої молодої держави було закрито більше 5 тисяч дитячих садків, а їхні приміщення віддані різноманітним приватним фірмам та державним установам. Це значить, що більш ніж півмільйона дітей, тобто більше половини тих, хто мав би ходити в дитячі садки, були відлучені від системи дошкільної освіти, а отже, погіршили можливості своєї соціальної адаптації та колективного виховання.
Нині в багатьох населених пунктах нашої держави відсутні не лише дитячі садки, а й школи взагалі. Загалом по Україні налічується близько 5,5 тисячі сіл з чисельністю дітей від 1 до 20 осіб, де школи відсутні і дітям доводиться долати чималі відстані до іншого населеного пункту, намагаючись отримати хоча б початкову освіту.
Оскільки, близько 40% мешканців України живуть за межею бідності, складні матеріально побутові умови не дозволяють багатьом дітям взагалі відвідувати школи. Все це призвело до того, що якщо у 80-ті роки практично вся молодь здобувала середню освіту, то нині не більше 70% дітей шкільного віку отримують атестат зрілості. Тобто, майже третина молодих людей позбавлена можливості стати дипломованими спеціалістами - вченими, інженерами, лікарями, вчителями, діячами культури тощо. Тільки цим уже на третину (!) знижується інтелектуальний потенціал нації - основна рушійна сила XXI століття.
Деградація системи освіти неминуче викликає послаблення наукової галузі. До того ж, за такого ставлення до освіти, відповідно, і наука теж опинилася на периферії інтересів держави. Тому нині ми можемо цілком реально констатувати — наша вітчизняна наука перебуває в стані глибокого занепаду. Однією з головних причин цього є різке зменшення обсягів її фінансування. Якщо в 1990 році в СРСР, складовою частиною якого була Україна, кошти, що виділялися на науку, становили 5% державного бюджету, то нині сукупні витрати на розвиток наукової галузі не перевищують 0,5% і в реальному обсязі відповідають рівню фінансування науки у відсталих африканських державах.
За таких, абсолютно несприятливих для розвитку вітчизняної науки умов спостерігається масовий відтік молодих, найбільш перспективних наукових кадрів за кордон. За неофіційними даними, протягом останніх десяти років більше 6000 докторів і кандидатів наук, провідних спеціалістів у різноманітних наукових галузях, виїхали з України на постійне проживання до ряду розвинутих країн світу зі своїми найсучаснішими розробками і величезним нереалізованим науковим потенціалом, сукупна інтелектуальна вартість якого оцінюється трильйонами доларів.
За п’ятнадцять років існування новітньої української держави кількість населення скоротилася з 52 до 47 мільйонів чоловік, тобто на п’ять мільйонів! Таких, чи навіть далеко менших втрат за мирного часу в XX столітті не зазнавала жодна європейська держава! У своїх прогнозах українські вчені стверджують, що в разі збереження сучасних тенденцій розвитку до 2050 року в Україні залишиться не більше 25 мільйонів жителів. Зрозуміло, що реалізація такого шляху приведе до повної деградації українського суспільства і фактичного усунення українців з міжнародної арени як державотворчої нації.
Вже зараз таке тотальне скорочення населення створило надзвичайно складні проблеми на шляху нашого майбутнього розвитку. За підрахунками українських правозахисних організацій, у пошуках роботи і стабільного заробітку не менше 5 мільйонів наших громадян були змушені виїздити за кордон. Нині в Україні налічується більше 13 мільйонів пенсіонерів та близько 12 мільйонів дітей, що ще не досягли 18-річного віку. Крім того, в нашій державі зареєстровано близько 2,6 мільйона інвалідів працездатного віку. Сюди необхідно додати 1 мільйон „людей в мундирах” - військових та працівника різноманітних силових відомств, майже півмільйона чиновників усіх рангів та близько 4 мільйонів працівників освіти, медицини і культури. Таким чином, із тих 40 мільйонів осіб, що лишаються на постійному проживанні в Україні і не виїздять на заробітки за кордон, лише 7 мільйонів зайняті у сферах промислового та сільськогосподарського виробництва, тобто в тих сферах, які забезпечують життєдіяльність усього суспільства. На одного працівника виробничої сфери разом з ним самим припадає шість осіб, яких треба прогодувати, одягти, забезпечити ліками і всім необхідним для нормального життя. Таке навантаження значно більше науково обґрунтованих норм сталого розвитку суспільства. Ситуація ускладнюється тим, що значна частина з цих 7 мільйонів практично безробітні й не мають змоги забезпечити навіть себе.
Цілком логічно постає низка питань: в результаті чого це сталося? Яким чином відбулися такі руйнівні трансформації? Очевидно, відповіді на ці питання слід шукати в соціальній організації українського народу. Людина - істота соціальна і її повноцінний розвиток немислимий без колективістського начала, поза межами людського спілкування. В сучасний період завершення розвитку всепланетної цивілізації - можна виокремити такі рівні соціальної організації людини:
- людина;
- сім’я;
- родина;
- територіальна громада;
- суспільство;
- народ;
- нація;
- міжнаціональні спільноти;
- всепланетна цивілізація.
Гармонійний повноцінний розвиток людини третього тисячоліття можливий лише за умови опанування всіх рівнів соціальної організації сучасного людства. Людина починає пізнавати світ через свою сім’ю. Затим дідусі й бабусі, тітоньки і дядьки приходять порадуватися появі нової малесенької дитини, попестити її, погратися з нею, розширюючи рамки сім’ї до поняття великої родини. Проходить небагато років - і молода людина усвідомлює себе жителем села чи міста, учнем школи, знайомиться із сусідами, поступово проникаючись любов’ю до місця свого народження. Людина стає членом територіальної громади.
Отримуючи все нові й нові знання, готуючись до вибору своєї майбутньої професії, молодь опановує й новий рівень соціальної організації - стає активною частиною суспільства. Становлення молодих поколінь відбувається під впливом „вічних” запитань: „Хто ми? Звідкіля наш рід? Ким ми були? Куди йдемо?” Отримуючи відповіді на ці надзвичайно важливі питання, людина починає відчувати себе часточкою свою народу - етносу зі спільною мовою, традиціями, культурою, релігією, історичним минулим. Разом з цим формується і почуття відповідальності за свою землю, долю людей, за майбутнє всього світу.
Вищою формою організації суспільства є політична організація народу - формування державотворчої нації. Народ не стає нацією доти, доки не починає прагнути політичного самовизнання через власну державу. Саме держава стає основним інструментом виконання нацією політичних функцій, головною метою яких є якнайповніше забезпечення розвитку своїх громадян.
Сучасний досвід переконливо свідчить, що найбільш активно й плідно розвиваються ті держави, де рівень національної самосвідомості надзвичайно високий, де зберігаються національні традиції і культура, де в пошані власна історична спадщина. Японія і Китай, Франція і Німеччина, Індонезія і Корея, Індія й Малайзія, своїми сучасними здобутками переконливо підтверджують цю тезу.
Національно визначені держави найбільш плідно співпрацюють і в різноманітних міжнародних організаціях. Усвідомлення своєї національної ідентичності сприяє зростанню міжнародного авторитету і світовому визнанню.
Необхідно кардинально змінити суспільні орієнтири, зміцнити національну самосвідомість, створити і реалізувати новітню національну ідею, здатну об’єднати окремих громадян у непереможну націю.
Найкращим прикладом цього може слугувати наша новітня історія. Після Другої світової війни, коли країна лежала в руїнах, саме віра людей в кращу долю, у свої сили, в побудову щасливого майбутнього для своїх дітей і подвигали наших дідів і бабусь на відродження зруйнованого народного господарства, буквально за чверть століття вивела нашу економіку до світового рівня.
Для України абсолютно справедлива така аксіома. Духовність є універсальною мірою політичного, морального, світоглядного здоров’я кожної людини, кожного народу і всього людства в цілому. Вершинами ж духовності є міра індивідуальної, національної та етнічної самосвідомості. Від рівня їхнього розвитку залежить майбутня доля не лише кожного з нас, не лише України, а й усієї планетарної загальнолюдської цивілізації.