Професор соціології
Координатор Релігійної і культурної програми коледжу Бернарда Баруха (США)
Навчання християнських та єврейських організацій
Круглий стіл № 1: «Соціальна робота та екуменічне заангажування»
14 червня 2008 року
ЕКУМЕНІЗМ І СУСПІЛЬНЕ СЛУЖІННЯ / ДОПОМОГА: ДЕЯКІ МІРКУВАННЯ З АМЕРИКИ І ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ
Nike air jordan Sneakers | Nike Dunk Low Coast UNCL - Grailify
Шлях до Бога лежить через любов до людей. На Останньому Суді мене не питатимуть, чи успішно я вправлявся в аскетизмі, ані скільки поклонів до пояса чи до землі я зробив. Натомість, мене питатимуть, чи я нагодував голодних, вдягнув нагих, відвідав хворих і ув’язнених. Про все це мене спитають. Про кожного вбогого, голодного та ув’язненого Спаситель каже «я»: «Я був голодний і спраглий, я був хворий і ув’язнений…»[1]
Немає більш безпосереднього, зрозумілого та натхненного вираження новозавітного розуміння суспільного служіння, аніж ці слова святої Матері Марії Скобцової (1891-1945). Вона не лише віддано захищала тих, кого нацисти хотіли знищити, але й давала їжу, прихисток, одяг та співчуття багатьом людям, які залишилися без домівки та роботи під час Великої Депресії у 1930-х роках. Її колега з російської еміграції у Парижі, Павло Євдокімов (1900-1969) виконував подібну роботу в Опорі під час Другої Світової Війни, захищаючи тих, які стали цілями утисків, і пізніше, створюючи гуртожитки для емігрантів та іноземних студентів. Ось що він сказав про участь християн у світі:
Єдина істинна революція вийде з Євангелія, бо у ньому сам Бог переможе нас, аби принести Царство і встановити його справедливість. У Книзі Одкровення Христос є «Тим, хто був, є і буде…» Однак, есхатологія – це меч з двома лезами. Недостатньо говорити лише про кінець світу, якщо це означає своєрідну пасивність чи богословський обскурантизм і байдужість до нашого світу. Есхатологія Біблії та Отців вибухова, вони вимагає рішень у цьому земному житті, пов’язаних з Апокаліпсисом, і є найглибшим сенсом нашої сучасної кризи, тобто видимим судом Божим над світом і Церквою.[2]
Нам, у цей Екуменічний Соціальний Тиждень у Львові, який вперше проводитиметься в Україні, слід взяти кілька важливих уроків від цих двох «живих ікон», справжніх святих нашого часу.
Таким самим дивовижним, хоча й загадковим, є для нас вираз «літургія поза церквою». Церковна літургія і слова, які промовляються у ній, дають нам ключ до розуміння цієї істини. Ми чуємо: «Возлюбімо один одного, щоб однодумно визнавати…» І далі: «Твоє від Твоїх Тобі приносимо за всіх і за все». Ці «інші», яких ми однодумно любимо в Церкві, також працюють поряд з нами поза церквою, радіючи, страждаючи, живучи з нами. А ті, котрі є його і для нього, які приносяться йому за всіх і за все, насправді є «усім», тобто усі можливі зустрічі на нашому шляху, усі люди послані нам Богом. Ні, стіни Церкви не відокремлюють невелику паству від решти світу. Бо ж хіба ми не віримо, що у тайні євхаристії приноситься Агнець Божий, Тіло Христове, як жертва за гріхи світу? І, перебуваючи у сопричасті із цим жертвенним Тілом, ми самі віддаємо себе у жертву – «за всіх і за все». У цьому розумінні «літургія поза церквою» є нашим жертовним служінням у церкві світу, прикрашеній живими іконами Божими, нашим спільним служінням, загальнолюдським жертовним відданням любові, величним вчинком єдності божественного і людського в нас, об’єднаним молитовним диханням нашого божественно-людського духу. У цих літургійних стосунках з іншими ми перебуваємо у сопричасті з Богом. Ми дійсно стаємо одною паствою та одним Пастирем, одним тілом, невіддільною головою якого є Христос.[3]
Це була її мить «на дорозі у Дамаск», як у святого Павла. Зараз, через декілька років, вона не лише уділяє причастя вірним на літургії у якості дияконеси, але й годує сотні у центрі харчування, відкритому для кожної голодної людини.[4] Я не кажу, що у нас, в Америці є відповідь на все. Це далеко не так. Ми расисти, упереджені, вперті. Але ми також навчилися поважати один одного, працювати і жити разом, і я гадаю, що найбільшою надією християн в Україні є те, що стіни, які відділяють греко-католиків від протестантів і православних християн, впадуть. Заповідь любові, записана у 25 главі євангелія від святого Матея чи у першому посланні святого Івана не містить вимог, які спираються на приналежність до церкви чи етносу.
Христос дав нам дві заповіді: любити Бога і любити ближнього свого. Усе інше, навіть заповіді, що містяться у Блаженствах – це просто розвиток ідеї цих двох заповідей, які охоплюють усю «добру звістку» Христову. Більше того, земне життя Христа – це ніщо інше, окрім як об’явлення таємниці Божої любові та любові до ближнього. Разом вони є не просто істинною, але єдиною мірою усіх речей. І важливо, що їхня істинність виявляється у тому, що вони поєднані разом. Любов лише до людини веде нас у глухий кут антихристиянського гуманізму, єдиним виходом з якого іноді є відкинення окремої людини і любов до неї в ім’я цілого людства. Любов до Бога без любові до людини засуджується: «Ти лицемір, як ти можеш любити Бога, якого не бачив, і ненавидіти свого брата, якого бачив» (1 Ів. 4: 20). Зв’язок між ними – це не лише поєднання двох великих істин, взятих з двох духовних світів. Цей зв’язок – це єдність двох частин одного цілого. Цих дві заповіді – це сторони однієї правди. Знищивши одну з них, ви знищите усю істину.[5]
[1] «Православное дело» (Париж, 1939, 30). Цит. за Сергій Гекель, «Перлина великої цінності», Крествуд, Нью Йорк: видавництво семінарії Св. Володимира, 1981, 29-30, з Костянтина Мочульського «Монахиня Марія Скобцова»//Третій час, № 1 (1946), 70-71. «Православное дело» (Париж, 1939, 30).
[2] «Церква і суспільство», «У світі Церкви: читаючи Павла Євдокимова», Майкл Плекон та Олексій Виноградов, редактори і перекладачі, Крествуд, Нью Йорк: видавництво семінарії Св. Володимира, 2001, 73-4.
[3] «Таємниця людського сопричастя», у «Мати Марія Скобцова: важливі твори», Мерікнол, Нью Йорк, Орбіс, 2003, 79.
[4] Сара Майлз, «Прийміть цей хліб»№, Нью Йорк: Баллантін Букс, 2007.
[5] «Типи релігійного життя», «Важливі твори», 173-174.
[6] «Звички серця: індивідуалізм і відданість в житті американців», видавництво Каліфорнійського університету, 1985, 1996.