У рамках 5-го Екуменічного соціального тижня 26 вересня у Львові відомі журналісти України обговорили кризовий стан свободи слова.

Чи влада є єдиним джерелом тиску на журналістів? Чи не відбулася в Україні підміна понять, де цензура перетворилася у повну вседозволеність?

Андрій Куликов, експерт із засобів масової інформації, виділив декілька точок тиску на журналіста – найперше влада, але не менший тиск відбувається з боку колег, а також аудиторії, адже, зрозумілим є те, що журналісти працюють «на попит» аудиторії, тому постійно моніторять те, що було б цікаво знати глядачеві. Ведучий «Свободи слова» (ICTV) порадив колегам опиратися негативній джинсі, але також прислухатися до критики, яка може очистити медіа від помилок.

Тенденції утиску свободи слова у ЗМІ найбільш помітні напередодні виборів. Передвиборча пропаганда – це можливість за два місяці заробити кошти на два роки існування медіа після цього. «Чи може джинса вважатися методом впливу?» - з такого контроверсійного запитання розпочала свою доповідь Ольга Шалайська, представник Інституту масової інформації. Експерт зауважила, що в умовах нерозвиненого ринку реклами, джинса, особливо перед виборами, є єдиним джерелом здобуття хліба. «Хіба журналістика – це єдина професія?», - додала вона.

«Не зріле суспільство породжує не зрілу журналістику. Основна проблема – це ненавчені журналісти, адже на таких людей дуже легко впливати. Прес-конференція без гострих питань – це теж спосіб тиску на ЗМІ, - переконана Парасковія Дворянин, шеф-редактор регіональних новин ТРК «Люкс». «Також журналістам бракує відповідальності за слово: ми часто порушуємо критерій точності, збалансованості та підмінюємо факти власними коментарями» - підсумувала шеф-редактор.

У релігійних ЗМІ проблема свободи слова не менш актуальна: «Журналісти оминають теми, в яких вони просто не досить компетентні. «Українські журналісти оминають теми, в яких вони не досить компетентні. І в релігійній сфері так само, адже це може нашкодити Церкві. Натомість Католицька Церква у світі вже давно дійшла висновку, що краще про теми педофілії, гомосексуалізму починати говорити самій, ніж дозволити це зробити тим, хто може спотворити інформацію» - підсумував Тарас Антошевський, директор Релігійно-інформаційної служби України (РІСУ)

Після виступів розпочалась жвава дискусія щодо покращення роботи журналістів та провідних ЗМІ. Завершилось обговорення доволі претензійною тезою про те, що в Україні, а зокрема у Львові готують фахівців журналістики широкого профілю, які після навчання не призвичаєні до журналістської роботи, тоді як потрібно розвивати європейську модель навчання журналістів, відповідно до якої фахівець певної галузі здобуває журналістські навики.